Hoger in Google – meten is weten!
  1. Home
  2. Interessante techniek
  3. Hoger in Google – meten is weten!
Hoe meet je het succes van je online marketing campagnes?
Onderwerpen - index

In dit artikel bespreken wij een aantal belangrijke indicatoren die ieder bedrijf zou moeten meten. Je wilt toch weten wat je moet verbeteren om meer resultaten te halen. En hoe belangrijk is het om inzichtelijk te hebben welke online marketing activiteit je het meeste oplevert? Veel marketing managers gebruiken deze indicatoren dan ook bij het maken van beslissingen. Ik hoor je denken… ja leuk, maar mijn bedrijf bestaat uit 4 medewerkers. Te lastig allemaal. Juist kleine bedrijven kunnen enorm profiteren van een beetje inzicht in hun succesvolle kanalen. Juist als je middelen wat schaarser zijn is het belangrijk om de juiste keuzes te maken. Het kiezen van een goede set prestatie indicatoren kan je hier enorm bij helpen.

Wat is KPI?

KPI staat voor “Key Performance Indicator” of in goed Nederlands “prestatie indicator” . Een KPI is een meetbare waarde die gebruikt wordt om het succes van een marketing kanaal te meten. Wat een marketing kanaal is bespreken wij iets verderop in deze tekst. Populaire marketing KPI zijn onder andere:

  • Kosten per lead
  • Kosten per acquisitie
  • Website bezoekers per marketing kanaal
  • Voornaamste marketing categorieën

Met de hulp van een overzicht (dashboard) is het mogelijk om een mooi, en compleet overzicht te verkrijgen van alle voor jouw bedrijf relevante indicatoren. Dit dashboard helpt jou om gerichte besluiten te nemen die je maand na maand helpen je website winstgevender te maken.

Er zijn heel veel KPI’s te bedenken. Wij adviseren onze klanten wel om een duidelijk onderscheid te maken in marketing kanaal. Een marketing kanaal is niets anders dan de bron waar de bezoekers vandaag komen. KPIs kunnen worden onderverdeeld in 5 marketing kanalen:

  1. Lead generatie
  2. Website en bezoekers data
  3. Zoekmachine optimalisatie
  4. Betaald adverteren
  5. Social media
SEO KPI

Lead generatie

Het actief najagen van contactmomenten met bezoekers noemt men “lead generatie”. Het doel van lead generatie is bezoekers te laten doen wat jij wilt dat ze doen op je website. Vaak is dit het achterlaten van hun mailadres, of andere data waarmee jij ze actief kan benaderen. Welk kanaal en welke acties leveren de meeste en beste leads op. Uiteraard zit er verschil in de kwaliteit in leads. Sommige leads leiden tot de verkoop van een auto, het afsluiten van een hypotheek en andere leads leiden tot het downloaden van een gratis White paper door een bezoeker die zich alleen nog maar aan het oriënteren is. De volgende KPI’s helpen je bij het bepalen hoe jouw website ervoor staat als het gaat om leads.

Nieuwe leads per maand

Hoeveel nieuwe lead zijn er de afgelopen maand geregistreerd. Nieuwe leads bestaan uit contactverzoeken, downloads, inschrijving op de nieuwsbrief, telefoontjes, WhatsApp contactverzoekjes, chats, aanmaken proefaccounts enzovoorts.

Hoe te meten?

Er bestaat handige software waarmee je de lead trechter op je site kan doormeten. Een lead trechter is het proces dat een bezoeker doorloopt alvorens over te gaan tot de lead. Ook in Google Analytics zijn dit soort paden en doelen prima meetbaar te maken.

Hoe te verbeteren?

Door het inzetten van lead verhogende factoren, inzetten op SEO, het instellen van nieuwe campagnes, het verhogen van het betaald adverteren budget.

Aantal gekwalificeerde leads per maand.

Door het aantal gekwalificeerde leads te volgen, zie je of je marketingcampagnes zijn gericht op relevante bezoekers of juist niet. Leads die het potentieel hebben om een ​​betalende klant te worden, kunnen worden onderverdeeld in drie groepen:

  • Marketing qualified leads (MQL) – Deze leads zijn relevant en zijn te benaderen voor b.v. een volgende stap.
  • Sales-accepted leads (SAL) – Dit zijn leads die bijna klaar zijn voor een verkoop, indien je een salesteam zou hebben zijn dit de leads die je gaat doorzetten zodat de verkopers met deze leads verder kunnen.
  • Sales qualified leads (SQL) – Dit zijn leads die gereed zijn voor een sale. Aan deze groep kan directe aandacht geschonken worden zodat ze de verkoop ook daadwerkelijk gaan maken.

Hoe te meten?

Als je een lead ontvangt van je website ga je deze verwerken. Dit kan heel mooi in een klanten relatie beheer systeem (CRM software). De meeste CRM systemen zijn voorzien van een sales funnel (verkoop trechter). Op basis van het bezoek gedrag van de klant kan je deze categoriseren in de diverse groepen.

Is je bedrijf nog relatief klein dan kan je de klanten ook zelf in een Excel sheet bijhouden. Naam, mailadres e.d. Je kan zelf inschatten op welke manier je de lead zou kwalificeren. In het begin kan je ervoor kiezen om leads ook heel simpel te kwalificeren. Bijvoorbeeld in: Goede lead, potentiële klant of slechte lead, geen match. Dit is een voorbeeld natuurlijk. Het punt dat we willen maken is dat het belangrijk is om maandelijks te kijken of er meer of minder leads binnenkomen en of deze leads van de juiste kwaliteit zijn.

Hoe te verbeteren?

Hoe gerichter je marketing campagnes en content zijn, hoe beter je leads zijn. Het verbeteren van je content, je advertenties e.d. zal leiden tot meer en betere kwalificeerde leads.

Cost-per-lead (Kosten per lead)

Cost-per-lead (CPL) toont de kosten van het verwerven van een potentiële klant. Samen met de indicator “kosten per conversie” kan je evalueren of en welke marketingactiviteiten winstgevend zijn.

Hoe te meten?

Tel de tijd, middelen en geld op die zijn besteed aan marketingactiviteiten en vergelijk de resultaten met het aantal maandelijkse leads.

Hoe te verbeteren?

Bekijk welke soorten gratis en betaalde campagnes het beste werken en verhoog het budget en de bestede tijd. Creëer en deel daarnaast kwalitatieve content op social media om (bijna) gratis websiteverkeer en nieuwe leads te krijgen.

Cost per conversion (kosten per conversie)

Deze KPI laat zien hoeveel het kost om leads te krijgen die ook omgezet worden in betalende klanten. Hoewel een advertentiecampagne veel leads kan opleveren, wordt minder dan 2% van hen daadwerkelijk ook een klant. Als de kosten per conversie hoger zijn dan de levenslange waarde van uw klant, verspilt je tijd en geld.

Hoe te meten?

Afhankelijk van de tijd die het duurt dat een lead ook daadwerkelijk een aankoop wordt kan het handig zijn om deze statistiek bij te houden met een tijdsverschil van twee maanden.

Bereken de maandelijkse kosten van tijd en middelen die zijn besteed aan een bron voor leadacquisitie, d.w.z. Adwords-campagne, bloginhoud, beheer van sociale media, enz.

Gebruik vervolgens je marketing- of CRM-tool om te zien hoeveel van de leads van die maand uit een bepaalde bron zijn omgezet in betalende klanten sinds ze uw verkooptrechter zijn binnengekomen. Verdeel de totale maandelijkse kosten van een leadbron door het aantal conversies om te zien hoeveel het je kost om een ​​nieuwe klant te werven.

Houd verschillende marketingkanalen afzonderlijk in de gaten voor een nauwkeurige statistiek van de kosten per conversie. Op deze manier vindt je de meest waardevolle leadbronnen en kan je je energie en middelen richten op het vergroten van het bereik van deze kanalen.

Hoe te verminderen?

Creëer zeer gerichte marketingcampagnes. Verbeter de gebruikerservaring van je dienst of product, bied hulpmaterialen en installatiehandleidingen aan.

Meet bij het beheren van PPC-advertentiecampagnes altijd de kosten per conversie in plaats van kosten per klik, vertoningen en andere vanity-statistieken (Veel gegevens worden gezien als waardevol, maar zijn in sommige gevallen juist heel nietszeggend. Deze gegevens noemen we de ‘Vanity Metrics’.)

Average time of conversion (gemiddelde tijd van de conversies)

Het monitoren van de tijd die leads nodig hebben om te converteren naar betalende gebruikers toont de effectiviteit van jouw verkoopproces aan. Als de conversietijd te lang is, kunnen je prospects hun interesse in uw dienst of product verliezen en kan je ze uiteindelijk kwijtraken aan een concurrent.

Hoe te meten?

Gebruik uw klantendatabasesoftware om gegevens te verzamelen over de datums waarop een nieuwe lead wordt verworven en deze in een betalende klant verandert. Bereken de gemiddelde tijd tussen het worden van een lead en het converteren naar een betalende klant (of laat je CRM-tool het voor je doen).

Hoe te verminderen?

Maak tijdgevoelige kortingsaanbiedingen en bied nuttige begeleiding tijdens het koopproces. Gebruik remarketing advertenties om je leads aan jouw product te herinneren. Dit zijn die advertenties die de klant achtervolgen op het web, super irritant maar heel erg effectief.

Retention rate (Rententie ratio)

Deze marketing-KPI toont het aantal klanten dat jouw product gedurende een langere periode blijft gebruiken en herhaalaankopen doet. Door de retentiegraad te monitoren, zie je hoe goed hoe betrokken je klanten zijn.

Hier is een snelle formule: retentiepercentage = ((CE-CN)/CS)) x 100

CE = aantal klanten aan het einde van een periode

CN = aantal nieuwe klanten verworven gedurende een periode

CS = aantal cliënten aan het begin van een periode

Hoe te verbeteren?

Bied een uitstekende gebruikerservaring en product-/verpakkingsontwerp.

Attrition rate (Afhankende of opzeggende klanten)

Deze statistiek, ook wel “churn rate” genoemd, toont het percentage klanten dat je producten of diensten niet langer koopt. Verhoogde churn rate kan een teken zijn van een slechte gebruikerservaring of trage serviceprestaties.

Hoe te meten?

Houd bij hoeveel klanten het afgelopen jaar zijn gestopt met betalen voor je diensten of het bestellen van uw producten. Bereken het verloop als percentage van je gehele klantenbestand.

Hoe te verlagen?

Net als het retentiepercentage, hangt het verlooppercentage af van de kwaliteit van je diensten & producten.

Net promoter score

Hoe waarschijnlijk is het dat een klant jouw product of dienst aan een vriend aanbeveelt? Volgens Net Promoter Network zijn er drie niveaus van belangenbehartiging van klanten:

  • Promoters (score 9-10) zijn loyale enthousiasten die je bedrijf prijzen bij anderen en de verkoop stimuleren
  • Passieven (score 7-8) zijn tevreden, maar niet enthousiaste klanten die weggaan als ze een beter aanbod zien.
  • Detractors (score 0-6) zijn ontevreden klanten die negatieve informatie over je bedrijf verspreiden en je (merk)imago kunnen schaden.

Hoe te meten?

Deze marketingstatistiek kan worden gemeten op een tien puntenschaal door klantonderzoeken en interviews uit te voeren. De eenvoudigste manier is om deze vraag te stellen in de vervolgmail van een productbestelling of nieuw abonnement.

Hoe te verbeteren?

Bied de beste klantenservice die je maar kunt bedenken. Bied voordelen en informatie die je klanten niet eens hadden verwacht. Beloof, maar lever uiteindelijk meer dan de klant had verwacht! Aftersales en aandacht zijn ook superbelangrijk.

Meer bezoekers op mijn website

Website & traffic

Maandelijks website bezoek

Houd naast het totale verkeer het aantal bezoeken aan meerdere paginacategorieën bij, zoals je startpagina, prijspagina, blog, bestemmingspagina’s, enz. Gebruik die cijfers om te evalueren welke delen van je website de hoogste conversieratio hebben en pas de “best practices” toe ook naar andere pagina’s.

Hoe te meten?

Gebruik een analysetool, zoals Google Analytics.

Hoe te verbeteren?

Om uw websiteverkeer te vergroten, kunt u ofwel meer uitgeven aan betaalde (kosten per klik) advertenties of SEO-geoptimaliseerde inhoud maken om bezoekers te trekken via organisch zoeken (Zoekmachine optimalisatie).

Terugkerende vs. nieuwe bezoekers

Door het percentage terugkerende bezoekers te meten, zie je hoe betrokken je publiek is. Een laag rendement op een blogpagina kan er bijvoorbeeld op wijzen dat je inhoud niet aantrekkelijk genoeg is voor mensen om terug te komen.

Verbeteren?

Geef nuttige informatie op uw blog en bestemmingspagina’s; gebruik re marketing advertenties om eerdere bezoekers aan je merk en aanbiedingen te herinneren.

Visits per channel (Bezoekers per kanaal)

Inzicht in je inkomende verkeersbronnen helpt bij het bepalen van de meest winstgevende marketingkanalen. Als je onlangs een betaalde advertentiecampagne hebt uitgevoerd, kan je de prestatie beoordelen door te kijken hoeveel verkeer (en leads) deze heeft opgeleverd.

Hoe te meten?

Stel referentiecodes in voor betaalde campagnes om een ​​volledig overzicht te krijgen van het verkeer dat ze genereren.

Hoe te verbeteren?

Om betaald verkeer te vergroten, maak je advertenties met aansprekende afbeeldingen en een overtuigende waarde propositie (wat heeft de klant aan jouw dienst of product). Verbeter voor organisch verkeer je SEO door de pagina’s van je website met elkaar te verbinden (interne links) en nuttige inhoud te bieden.

Average time on page (Gemiddelde tijd op de website)

Deze statistiek is vooral belangrijk voor organisch zoekverkeer, omdat Google pagina’s rangschikt op basis van hun relevantie. Hoe hoger de gemiddelde tijd van je website op de site, hoe groter de kans dat je goed scoort in de zoekresultaten en meer bezoekers omzet in leads.

Verbeteren?

Zorg voor boeiendere en nuttigere inhoud, voeg meer informatie toe aan uw pagina’s. Vul je bestemmingspagina’s aan met kleurrijke afbeeldingen voor georganiseerde en gemakkelijk leesbare tekst.

Website conversion rate (Website conversie ratio)

Een pagina kan duizenden keren worden bezocht. Maar het komt erop neer dat als het niet wordt geconverteerd, het geen zin heeft om betaald verkeer naar deze site te leiden.

Hoe te meten?

Google Analytics geeft je een uitstekend overzicht van de conversieratio van elke pagina.

Hoe te verbeteren?

Test dingen die de conversieratio van uw bestemmingspagina’s kunnen verbeteren – verander de CTA, voeg afbeeldingen toe of verander stukjes tekst. Wij gebruiken hiervoor vaak A/B tests. Hieruit blijkt dat zelf de kleur van een knop kan bijdragen aan een betere conversie.

The conversion rate for call-to-action content (CTA)

Als je webpagina’s of content met een duidelijke call-to-action hebt gemaakt, moet je meten of deze converteren. Deze marketingstatistiek is vooral handig als je pay-per-click-campagnes gebruikt om verkeer naar specifieke pagina’s te leiden. Door de prijs per conversie en de levenslange klantwaarde te vergelijken, kan je de duurzaamheid van je CTA-inhoud evalueren.

Hoe te meten?

Je kan websitegebeurtenissen instellen in Google Analytics om elke klik op je CTA’s en inhoud bij te houden.

Hoe te verbeteren?

Presenteer een overtuigende waarde propositie, voeg meer CTA’s toe aan uw pagina’s en inhoud, test verschillende call-to-action-berichten om te zien wat het beste werkt. Kijk wel uit om hierin de juiste balans te vinden. Soms kan less ook juist more zijn… Ook hier geldt weer; meten is weten.

Click-through rate (CTR) on web pages (Doorklik ratio)

CTR laat zien hoe effectief de call-to-actions van je site de aandacht van mensen trekken en ervoor zorgen dat ze doorklikken voor meer informatie.

Hoe te meten?

Gebruik een heatmap-tool of de Behaviour Flow-tool van Google Analytics. Voor onze klanten zetten wij hier “Get Clicky” in. Een prachtig programma dat waardevolle inzichten biedt.

Verbeteren?

Gebruik links om verschillende bestemmingspagina’s, blogartikelen en casestudy’s met elkaar te verbinden. Creëer CTA-berichten waardoor mensen erop willen klikken.

Pages per visit (Pagina’s per bezoek)

Deze marketing-KPI laat zien of je sitenavigatie in een logische volgorde is opgezet en of je pagina’s overtuigende call-to-action bevatten, zodat bezoekers doorklikken.

Hoe te meten?

Gebruik Google Analytics Gedragstool om te zien hoeveel pagina’s een gemiddelde bezoeker per sessie bekijkt.

Verbeteren?

Maak uw website zo gemakkelijk navigeerbaar mogelijk. Help bezoekers met een functionele sitemap en duidelijk navigatie elementen. Ook hier is interne linking essentieel.

Zoekmachine optimalistie

SEO (Search engine optimization)

Organisch verkeer van zoekmachines is -hands down- de meest winstgevende leadkanalen voor digitale marketeers. SEO-statistieken richten zich voornamelijk op organisch verkeer en het verwerven van zeer gerichte leads. Organische bezoekers zijn immers bezoekers die met een sterke focus op zoek zijn naar jouw diensten, informatie en producten. Niet eerder bestond er een marketing kanaal dat zo extreem rendabel kan zijn.

Inbound links to a website (inkomende links)

Meet alleen de kwaliteitslinks van pagina’s met een hoge paginarangschikking. Het aantal inkomende links geeft aan of je inhoud op andere sites wordt gedeeld. Het kan ook aangeven of je wordt beschouwd als een autoriteit op je vakgebied.

Hoe te meten?

Gebruik SEO-tools zoals Moz, Alexa of SEMrush om het web te crawlen en alle inkomende links naar je website te bekijken. Wij kunnen dit ook gratis voor je inzichtelijk maken. Just drop us a line 😉

Hoe te verbeteren?

Inkomende links hebben veel waarde, dus zorg ervoor dat je bekend wordt als autoriteit op jouw vakgebied zodat andere site’s naar jouw site gaan verwijzen.

Traffic from organic search (Bezoekers afkomstig van organische zoekopdrachten)

Deze SEO-statistiek toont het aantal maandelijkse websitebezoeken dat binnenkomt via zoekmachineresultaten van Google, Bing, enz.

Hoe te verbeteren?

Verbeter je content om hoger te scoren op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP). Benieuwd hoe jouw website het momenteel doet? Wij zoeken dit gratis voor je uit!

New leads from organic search (Nieuwe leads afkomstig van organische zoeken)

Houd het aantal nieuwe leads bij van bezoekers die je merk gevonden hebben via een zoekopdracht in een zoekmachine. Houd deze KPI bij als een percentage van alle nieuwe leads om de waarde van organisch zoeken voor je omzet en winst te beoordelen.

Hoe te meten?

Gebruik marketinganalysetools om te controleren hoeveel leads afkomstig zijn van de organische bron.

Conversions from organic search

Deze KPI laat zien of je zoekwoorden die hoog scoren in de zoekresultaten van zoekmachines, gekoppeld zijn aan je waarde propositie. Dus, gebruik jij zoekwoorden die er ook toe leiden dat bezoekers op je site de juiste bezoekers zijn.

Een lage organische conversieratio geeft aan dat je mogelijk goed vindbaar bent zoekwoorden je bezoekers in verwarring brengen en verkeerde berichten over je service of productaanbod afgeven. Met andere woorden, je site is geoptimaliseerd op de verkeerde zoekwoorden.

Hoe te meten?

Gebruik je CRM-tool en categoriseer betalende klanten op datum (bijv. afgelopen maand) en leadbronnen (organisch zoeken). Uiteraard kunnen kleinere bedrijven dit ook gewoon in Excel bijhouden.

Hoe te verbeteren?

Kies zeer gerichte zoekwoorden. Zorg er vervolgens voor dat uw lead-to-customer-benadering efficiënt is en ervoor zorgt dat bezoekers daadwerkelijk op zoek waren naar jouw dienst of product. Dit is toevallig onze specialiteit. Het lijkt ons leuk om jou hierbij ook te mogen helpen.

Page authority (Pagina autoriteit)

Hoge pagina-autoriteit helpt je website om goed te presteren in de zoekresultaten van zoekmachines.

Hoe te meten?

Gebruik de browserextensie van Moz voor een snel overzicht van de autoriteit van elke afzonderlijke pagina.

Hoe te verbeteren?

Geef aandacht aan de interne linkstructuur op je pagina’s op uw website. Als je een blogserie hebt over een bepaald onderwerp, zorg er dan voor dat alle artikelen naar elkaar linken. Bovendien moet je ook enkele inkomende links van verschillende domeinen krijgen.

Keywords in the top 10 SERP (Zoekwoorden op de eerste pagina van Google)

Wanneer mensen zoeken op Google, gaan ze zelden door de tweede pagina met zoekresultaten. Een veelgehoord gezegde is: “The best place to hide a dead body is page two of Google” Plek 1 in Google geeft een gemiddelde klikfrequentie van 32,5%, voor plek 11 is dit nog maar 1,0%!

Hoe hoger in Google hoe beter

Hoe te meten?

Hiervoor is zogenaamde rank tracking software beschikbaar. Bij ons is dit uiteraard een standaard dienst.

Hoe te verbeteren?

Maak hoogwaardige inhoud en neem de varianten van hetzelfde zoekwoord op uw website op. Link naar andere relevante pagina’s op je webpagina om een ​​volledig netwerk van onderling gekoppelde content op te bouwen. Het clusteren van content is een van de meest krachtige SEO technieken.

Rank increase of target keywords (Toename beter scorende zoekwoorden in Google)

Houd aan het einde van elke maand in de gaten hoe de vindbaarheid van je zoekwoorden in Google is toegenomen. Houd het aantal verhoogde en verlaagde zoekwoorden bij om te zien of je SEO-strategie op koers ligt.

Hoe te meten?

Gebruik een SEO-tool die je wekelijkse en maandelijkse rapporten over je zoekwoord posities geven.

Hoe te verbeteren?

Onderzoek de best scorende zoekwoorden van je concurrenten om nieuwe ideeën op te doen voor je SEO-strategie. Vind manieren om nieuwe inkomende links te krijgen van websites met een hoge pagina-autoriteit.

Conversion rate per keyword (Conversie ratio per zoekwoord)

Bepaalde zoekwoorden kunnen heel veel bezoekers trekken. Dit soort woorden kunnen echte goudmijnen zijn. Het spreekt voor zich dat het belangrijk is dat je weet welke zoekwoorden dit zijn.

Hoe te meten?

Gebruik je CRM-tool om klanten met een organische leadbron te volgen en gebruik de gegevens van de bestemmingspagina om te zien hoe een klant je site voor het eerst heeft ontdekt. Om dit te kunnen doen, moet je jouw marketing- en CRM-tools koppelen aan Google Analytics en de Google Search Console.

Hoe te verbeteren?

Je kan de ervaring op de bestemmingspagina van elk afzonderlijk zoekwoord verbeteren door aanvullende informatie en hoogwaardige content aan te bieden. Je leest het goed. Iedere pagina, product of artikel dient geoptimaliseerd te worden op een specifiek gekozen zoekwoord.

Number of unique keywords that drive traffic (Aantal unieke zoekwoorden die voor bezoekers zorgen)

Er is een eenvoudige logica: hoe meer goed rankende zoekwoorden je hebt, hoe meer verkeer je krijgt. Hou deze SEO-statistiek van maand tot maand bij om te zien of je nieuwste zoekwoorden meer verkeer genereren.

Hoe te meten?

SEO-tools geven je wekelijkse rapporten over de prestaties van zoekwoorden, inclusief het geschatte zoekverkeer per zoekwoord.

Hoe te verbeteren?

Maak nieuwe SEO-geoptimaliseerde inhoud met meerdere variaties van een zoekwoord. Vul je oude content aan met links naar de nieuwe pagina met behulp van veel zoekwoordvariaties in de gelinkte tekst.

The volume of traffic from video content (Aantal bezoekers via video content)

Nu video een steeds vaker gebruikt wordt in digitale marketing, moet je het opnemen in je SEO-strategie. Studies hebben aangetoond dat video’s 50x meer keer meer kans hebben om op de eerste pagina van Google te verschijnen dan een tekstpagina. Erg rendabel dus.

Hoe te meten?

Zoek naar het verkeer dat afkomstig is van videobronnen (voeg de tag ‘video’ toe aan alle videolinks om rapportresultaten snel te filteren).

Verbeteren?

Upload video’s rechtstreeks naar YouTube, sluit de video in op uw website en maak een videositemap.

Betaald adverteren in Google

Adverteren

Veel bedrijven maken verlies op hun betaalde advertenties omdat ze vergeten hun ROI (return on investment) te evalueren. Voeg enkele advertentie-KPI’s toe aan je maandelijkse marketingoverzicht om advertenties te verbeteren en geld te besparen.

Leads & conversions from paid advertising (leads en conversies van betaalde advertenties)

Hou het aantal maandelijkse leads en conversies van advertenties op basis van kosten per klik bij als percentage van de totale resultaten. Dit geeft een mooi overzicht van de prestaties van de betaalde advertenties.

Hoe te meten?

Als je Google Adwords gebruikt, worden de resultaten weergegeven in je Google Analytics-account. Stel voor elke campagne ref-codes in om ervoor te zorgen dat Google Analytics al je campagnes bijhoudt.

Hoe te verbeteren?

Verbeter je advertentietekst en maak alleen zeer gerichte zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw unieke producten, services of diensten.

Cost per acquisition (CPA) & cost per conversion (Kosten per aquisitie & conversie)

Aangezien het verwerven van leads en klanten via advertenties op basis van kosten per klik behoorlijk duur kan zijn, is het belangrijk om de ROI te bewaken. Je kan zelfs zo ver gaan om deze statistiek op te nemen in andere financiële KPI’s bijvoorbeeld die je boekhouder voor je opstelt.

Vergelijk het aantal kosten per conversie met de levenslange waarde van je klant om ervoor te zorgen dat je campagnes op de lange termijn winstgevend zijn. Je kan ook de kosten per acquisitie volgen, maar het zijn de kosten per conversie die de werkelijke winstgevendheid van betaalde campagnes weerspiegelen.

Hoe te meten?

Deze KPI moet worden berekend met een tijdsverschil van twee maanden, het duurt altijd even voordat leads zijn geconverteerd. Bereken de maandelijkse kosten van alle middelen, tijd en geld besteed aan betaalde advertentiecampagnes. Deel het door het aantal leads van die maand die zijn omgezet in betalende klanten.

Hoe te verbeteren?

Richt je met name op betaalde zoekwoorden met weinig concurrentie (vind zeer gerichte longtail-zoekwoorden). Verbeter de ervaring op de bestemmingspagina’s en bied nuttige en relevante informatie. Als de klant op zoek is naar product X, zorg dan ook dat product X verschijnt na het klikken op de advertentie.

Click-through rate on PPC advertising (Klik ratio van betaalde advertenties)

Deze advertentie KPI geeft je een overzicht van de effectiviteit van je pay-per-click campagnes. Als de CTR laag is, betekent dit dat je advertentie-inhoud niet aantrekkelijk genoeg is voor een persoon om erop te klikken.

Hoe te meten?

Alle advertentietools tonen de klikfrequentie van elke afzonderlijke advertentie. Verzamel de gegevens om de gemiddelde maandelijkse CTR te berekenen.

Hoe te verbeteren?

Test elke maand iets nieuws – verander het ontwerp van uw Facebook-advertentie, verbeter uw advertentietekst, wijzig de call-to-action-tekst, enz.

social media KPI

Social Media

Je inspanningen op het gebied van sociale media moeten gericht zijn op twee principes: een betrokken community opbouwen en er klanten van maken.

Traffic from social media (bezoek van social media)

Hoeveel procent van al je bezoekers is afkomstig van social media?

Hoe te meten?

Gebruik Google Analytics-rapporten voor een gratis overzicht van de verkeersbronnen van uw website.

Hoe te verbeteren?

Vergroot je aantal volgers, deel interessante berichten, maak campagnes voor sociale media om de bekendheid te vergroten en likes, shares en volgers te krijgen.

Leads and conversions from social media (leads & conversies van social media)

Hoewel veel marketeers sociale media beschouwen als een kanaal voor merkbekendheid, kan het ook dienen als een kanaal voor het genereren van leads. Houd het aantal maandelijkse leads en conversies van sociale media bij om de efficiëntie van dit kanaal in je marketinginspanningen te beoordelen.

Hoe te meten?

Gebruik uw CRM/ Analytics tool om alle prospects en klanten te volgen met de leadbron “sociale media”.

Conversion rate (Conversie ratio)

Om te meten hoe doelgericht jouw leadgeneratie op sociale media is, hou je het aantal leads bij dat uiteindelijk betalende klanten wordt. De conversieratio toont de werkelijke ROI van uw social media marketing.

Hoe te meten?

Na het verzamelen van gegevens over leads en conversies van sociale media, kan je eenvoudig het conversiepercentage berekenen door het aantal leads te delen door het aantal conversies.

Hoe te verbeteren?

Creëer zeer gerichte social media campagnes, target het publiek van je concurrent, verbeter en automatiseer je verkoopproces. Verder, A/B-test uw advertentie-elementen – ontwerp, kopie, CTA’s, enz.

Managed audience size (Bereik doelgroep)

Houd maandelijks het aantal volgers per kanaal bij om te zien of je publiek betrokken blijft. Een toenemend aantal volgers is een teken dat je posts op sociale media de aandacht trekken en in de loop van de tijd nieuwe mensen aantrekken.

Hoe te meten?

Gebruik een marketingtool of bekijk eenvoudig uw social mediakanaal rapporten om inzicht te krijgen in uw postbetrokkenheid en nieuwe volgers.

Hoe te verbeteren?

Deel boeiende inhoud, maak campagnes voor sociale media, vraag je vrienden om je pagina leuk te vinden voor meer bekendheid.

Engagement rate (Hoe actief is je doelgroep)

Deze sociale-mediastatistieken tonen het aantal mensen dat actief betrokken is geweest bij je berichten (shares, likes, clicks, enz.). Meet het als een percentage van je totale aantal volgers.

Hoe te meten?

Gebruik marketingtools (Moz, Hubspot, Buzzsumo en dergelijke) en sociale media-rapporten over betrokkenheid en gebruik de gegevens over je totale volgers om de betrokkenheidsratio te berekenen.

Hoe te verbeteren?

Actief aan de slag met social media. Hierover is veel informatie te vinden op het internet.

Mentions (Notificaties)

Hoe vaak wordt er over uw merk gepraat op sociale media? Volg de maandelijkse trend van zowel positieve als negatieve opmerkingen om uw merkimago te evalueren.

Hoe te meten?

Gebruik een tool voor het bijhouden van vermeldingen en zorg ervoor dat je de parameters en bijgehouden zoekwoorden aanpast voor nauwkeurige rapporten.

Hoe te verbeteren?

Geef mensen iets om over te praten – een ongelooflijk nuttig product of dienst, uitstekende inhoud of bedrijfsnieuws

Social media ROI

Vind jouw formule voor het meten van de ROI van sociale media. Je kunt ervoor kiezen om het marketingbudget voor sociale media, de salarisadministratie van het personeel, ontwikkelings- en ontwerpkosten, enz. op te nemen. De voordelen kunnen nieuwe leads en klanten zijn, meer bekendheid en sociaal bewijs.

Hoe te meten?

Aangezien sociale media veel voordelen hebben die niet in cijfers kunnen worden gemeten, moet je jouw ROI op sociale media evalueren op basis van je doelen.

Hoe te verbeteren?

Vind de social media kanalen met de hoogste ROI en richt je marketinginspanningen daarop.