Waarom scoort mijn concurrent zo goed in Google…
Spoiler alert, de kans is groot omdat hij (onder andere) meer backlinks heeft
Leuk, hoor ik je denken…. maar wat is nu eigenlijk een “backlink”? Een backlink is niets meer dan een verwijzen naar jouw site van een andere website. Hoe belangrijker Google de verwijzende website vindt, hoe meer waarde deze backlink voor jouw website zal hebben. Google vindt vooral websites met een bepaalde autoriteit belangrijk. Websites van de Overheid, gerenommeerde instituten (zoals de ANWB, TNO enz.) zijn voorbeelden van websites met heel veel autoriteit.
Pas op voor “foute” backlinks
Het tegenovergestelde bestaat ook. Websites met een dubieuze reputatie hebben voor Google heel weinig waarde. Sterker zelfs, als sites met een slechte reputatie verwijzen naar jouw website kan dit zelf schadelijk voor jouw website zijn. Niet alle verwijzingen van andere websites zijn dus gelijk. De mate waarin een verwijzende website belangrijk wordt geacht door Google wordt “domein autoriteit” genoemd.

Er is heel veel over backlinks te schrijven. Zo is het niet alleen belangrijk dat er goede en slechte backlinks bestaan. Google kijkt namelijk ook of een backlink relevant is voor jouw website bezoekers. Als jij op zoek bent naar een pot verf, dan heeft het weinig dat je op een backlink klikt naar een site waar ze lekkere grillworst verkopen.
Kwaliteit en relevantie tellen
Belangrijk te onthouden is dus dat je alleen backlinks wil van kwaliteitswebsites en dat de links relevant zijn. De vraag is echter hoe krijg je backlinks? Het is soms erg lastig goede links te verzamelen. Over het algemeen is het mogelijk goede backlinks te krijgen als je hele waardevolle content op je website plaatst. Ook kan je als expert op je vakgebied op andere websites gastartikelen schrijven en hierin links naar je eigen website plaatsen. Al met al is het verzamelen van goede en relevante backlinks erg tijdrovend en intensief.
Wanneer wij een SEO-traject met een klant starten dan checken wij altijd het backlink profiel van de klant en van zijn voornaamste concurrenten. Dit geeft vaak een heel mooi beeld, en geeft meestal ook antwoord op de vraag waarom zij beter scoren! Bovendien kan het heel “inspirerend”werken om het backlink profiel van je best scorende collega te zien. Hij zal waarschijnlijk veel tijd en geld in onderzoek hebben gestoken.
Met deze informatie is het vrij eenvoudig om zelf een keuze te maken welke verwijzende website voor jou ook wel eens relevant kunnen zijn. Dit onder het mom van “beter goed gejat dan slecht bedacht”.
Onze backlink analyses behoren tot de beste die je, maar kan krijgen. Werkelijk ieder onderdeel van de link is geanalyseerd. Ter illustratie; voor een klant in de verfwereld hebben wij recent een backlink analyse gemaakt. De klant ergerde zich aan de dominant positie van de verwinkel.nl.
Op het eerste gezicht doet de Verfwinkel.nl het pijnlijk goed. De website heeft bijna 60.000 verwijzingen vanaf 458 verschillende unieke IP-adressen (dit zijn internetadressen, op 1 IP kunnen meerdere websites geplaatst zijn). Bijna 50% van alle links kwam uit Nederland. De overige verwijzingen kwam vaak van .com domeinen.
Gelukkig zeggen aantallen niet altijd alles. Het gaat namelijk om de kwaliteit en relevantie van de backlinks. We zoomen dus even verder in…..
Nu wordt het leuk, de rapporten!
Dit rapport is een samenvatting van het gehele backlinkprofiel van de Verfwinkel.nl. Het rapport geeft veel informatie. Wat gelijk opvalt is dat de 57.865 backlinks “gelukkig” maar afkomstig zijn van 717 domeinen en 459 verschillende IP adressen. Wat minder goed nieuws (voor de concurrent althans) is dat het aantal nieuwe backlinks redelijk snel aan het toenemen is. De verfwinkel groeit dus snel.
[elfsight_file_embed id=”1″]Als je verder scrolt zie een overzicht met “Pagina InLink Rank” en “Domein InLink Rank”. Hoe hoger de cijfers van beide indicatoren, hoe beter zij voor je backlink profiel zijn. Als we naar het overzicht kijken dan is te zien dat veruit het grootste deel van alle verwijzingen naar de Verwinkel.nl van slechte kwaliteit zijn. Bijna 70% van de InLink verwijzingen heeft een score tussen de 0-10. Bij de Domein InLink indicator is dit 40%. Positief voor de Verfwinkel is dat er bij de Domein InLink, toch wel een paar goede domeinen tussen zitten…. Uiteraard zijn wij benieuwd welke domeinen dit dan zijn 😉
[elfsight_file_embed id=”2″]Ook het gedetailleerde rapport geeft weer veel informatie. Het rapport beantwoord wel direct de meest belangrijke vraag; “hoe zijn nu toch die 57.865 backlinks naar de Verfwinkel.nl opgebouwd” Het antwoord is verrassend. Naast een .NL-website heeft de Verfwinkel.nl ook nog een Belgische website. Deze Belgische website is technisch gelinkt aan de Nederlandse website is de oorzaak van 56.042 verwijzingen naar de Nederlandse website. Slim gedaan, zeker omdat de Belgische website een andere technisch adres heeft (IP) dan de Nederlandse website. Google ziet deze backlinks niet meer als echt waardevol meer.
Hoeveel backlinks van waarde blijven eigenlijk over?
Als we 56.042 aftrekken van 57.865 dan houden wij alsnog 1.823 verwijzingen naar de Verfwinkel over, waarvan dus ongeveer de helft een redelijke kwaliteit heeft. De Verfwinkel heeft dus ongeveer 900 verwijzingen (backlinks) van redelijke tot goede kwaliteit. Heel specifiek, 90 backlinks van zeer goede kwaliteit. Verder laat het rapport nog meer info zien. Deze info kan helpen bij het beantwoorden van de onderzoeksvragen. Voor dit onderzoek rest nog 1 belangrijke vraag…. wat zijn nu eigenlijk de verwijzingen naar de Verfwinkel.nl? Ik wil graag de concrete backlinks zien. Wellicht kan onze site hier ook een link krijgen…. Want als we een minstens zo goed backlinkprofiel als de Verwinkel.nl opbouwen dan maakt onze website een kans om te kunnen concurreren met deze speler!
Het antwoord op deze vraag wordt gegeven in dit Excel bestand.
In dit Excel bestand worden maar liefst 1405 verwijzende links weergeven. In dit bestand is ook het boeterisico (in procenten) van de verwijzing opgenomen. Een boeterisico geeft aan hoe groot de kans is dat de verwijzing schadelijk is voor jouw website. Er zijn aardig wat links met een boeterisico van 37%. Dit zouden dus links zijn die je liever kwijt dan rijk bent.
Het op deze manier bespioneren van je concurrenten is niet illegaal. Het is openbare data, en is gewoon een geoorloofde techniek. Ga er maar vanuit dat jouw concurrenten dit ook bij jou gaan doen als jouw site in de top 3 staat in Google!
Op welke manieren je backlinks naar jouw website kunt krijgen bespreken wij in een volgend artikel!
Ben jij benieuwd naar het backlink profiel van jouw concurrent? Stuur ons dan even een berichtje, dan maken wij gratis een analyse voor jou!